Hvad er lokations-baserede spil?

 

Ifølge modellen ovenfor er lokations-baserede spil (LBGs) en type medie, der eksisterer i det felt, hvor de tre sfærer; “virtual”, “ludic” og “real world” overlapper hinanden.

Altså et spil, der spilles på en digital platform udenfor i den virkelige verden, og hvor spillerens fysiske placering er vigtig for spillets flow. Det går altså ikke at spille Nintendo i parken.

Der er flere faktorer, der afgør om et LBG bliver af høj kvalitet. Først og fremmest skal man have en god lokation. Og så skal der være god sigtbarhed for positioneringsteknologien. Hvis man oven i købet har et godt datanetværk og en lækker håndholdt enhed, så bliver der optimale betingelser for de dygtige indholdsskribenter og selvfølgelig også for os – spildesignerne.

 

DEN GODE LOKATION

 

Når man skal lave et LBG, er det vigtigt, at lokationen afspejler spillets tematik. Netop fordi spillet er virtuelt er det vigtigt, at der kan relateres til fysiske omgivelser. Desuden besidder gode lokationer ofte en masse viden, som kan åbenbare sig for den besøgende, hvis denne følges af en god guide.

Derudover skal der tænkes i to ting: 1) Sikkerhed for spillerne: Det vil sige, at lokationen gerne må have en naturlig afgrænsning, og være et trygt sted at gå på opdagelse 2) God GPS-sigtbarhed. Det vil sige, at det skal være udendørs, der må ikke være for smalle gader, eller for mange træer.

 

POSITIONERINGSTEKNOLOGI

 

For at et spil kan spilles udendørs kræves det, at der er positioneringsteknologi i telefonen eller i tabletten. Nu om dage er det oftest GPS, der står for den del, men det kunne sagtens være andre teknologier, som fx WiFi-triangulering, NFC (near field communication), Bluetooth eller andre triangulering via telefonmaster, der finder spillerens placering. Man kan såmænd også bruge andre redskaber, som fx stedspecifik viden, kendingsmærker mv. til at fastslå hvor spilleren befinder sig.

GPS, eller “Global Positioning System” blev udviklet af den amerikanske hær til militære formål, men blev åbnet for alle i maj 2000. Sideløbende er man flere steder på kloden i gang med at udvikle eller forbedre egne satellit-baserede positioneringssystemer: Europa håber at deres Galileo projekt står færdig i 2019, inderne har deres IRNSS; russerne har GLONASS og kineserne BeiDou. Så fremtiden byder på endnu bedre og endnu mere udbredt satellit-positionering!

Der er flere andre faktorer, der spiller ind på LBGs, fx mobilnetværk, hvor vi for tiden har 3G-teknologien, men så småt er ved at udvide mod LTE og 4G på sigt. WiFi er også en teknologi, der er værd at holde et vågent øje med i forhold til mulighederne for LBGs. Forbedringer af disse teknologier vil tillade en hurtigere transmission af data mellem de enhedder et LBG er afhængige af, og kan dermed hjælpe med til at gøre spiloplevelsen bedre for spillerne.

Og så skal sådan nogle spil jo afvikles på en håndholdt enhed. Og der er vi jo i gang med en sand revolution indenfor udbredelsen af smartphones og tablets, og de programmer der konstant udvikles til dem.