En læringsmæssig oplevelse for klasseværelset

Kombiner læring og sjov gennem dette klasseværelsesbaserede, interaktive brætspil, hvor den enkelte elev kan spille fra sin egen enhed og holde øje med det samlede spils udvikling på klasselokalets SmartBoard.

Muld har som overordnet mål, at elever i folkeskolen får en større forståelse for, at valgene de træffer som konsumenter, og de valg landmanden træffer som fødevareproducent, ikke blot har samfundsøkonomiske og miljømæssige konsekvenser, men også har betydning for den enkelte landmands daglige liv. Muld har sit afsæt i en erkendelse af, at danske børn ikke længere har særlig meget kontakt til naturen. Som forsker i sundhedspædagogik på Aarhus Universitet Karen Wistoft siger:

“Mange børn har i dag slet intet forhold til naturen. De tror, kyllingerne kommer fra fryseren, og de kan hverken kende forskel på en rødbede og en pastinak eller et egetræ og et grantræ. Det er så markant, at internationale forskere taler om, at børn i dag lider af nature deficit disorder eller på dansk naturblokering.”

Spillet bygger på “ressource management”, og det er grundlæggende udformet som en forsimplet simulation af, hvad der sker, når man tager beslutninger i forhold til ens fødevareproduktion. Spillet foregår i sæsoner, hvor hver sæson byder på nye udfordringer og muligheder. De fire sæsoner følger årstiderne, da de har en naturlig påvirkning på fødevareproduktionen.

PARTNERE

UDTALELSER